De toekomst van vrachtvervoer: Het onderzoeken van opladen voor elektrische vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens winnen aan momentum als een duurzaam alternatief voor conventionele dieselvrachtwagens. In dit artikel verkennen we het Opladen van Elektrische Vrachtwagens. Conventionele zware vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor meer dan 25% van de totale CO2-uitstoot in het wegtransport. Dit benadrukt het potentieel van elektrische vrachtwagenvloten om een aanzienlijke bijdrage te leveren aan het tegengaan van klimaatverandering. Daarnaast stelt de overgang naar elektrische vrachtwagens bedrijven in staat om concurrerend te blijven door te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzaamheid.

Echter, er is een aanzienlijke hindernis die de brede adoptie van elektrische zware vrachtwagens belemmert: beperkt bereik.

Het beperkte bereik van elektrische vrachtwagens heeft sommige bedrijven terughoudend gemaakt om hun vloten te elektrificeren, ook al hebben elektrische vrachtwagens voor het merendeel van binnenstedelijke ritten voldoende bereik om hun routes te voltooien. Het overwinnen van deze twijfels die gepaard gaan met de overgang naar elektrisch kan worden bereikt door te vertrouwen op een betrouwbare infrastructuur voor het opladen van elektrische vrachtwagens. Toegankelijke oplaadstations voor elektrische vrachtwagens zullen een cruciale rol spelen bij het mogelijk maken van zwaar transport.

In dit artikel zullen we ingaan op het proces van het opladen van elektrische vrachtwagens. We zullen verschillende scenario’s voor het opladen van elektrische vrachtwagens verkennen, de stadia van elektrificatie voor vrachtwagens bespreken en de voordelen van de overgang naar elektrische vrachtwagens benadrukken.

Hoe verloopt het opladen van elektrische vrachtwagens?

Het opladen van een elektrische vrachtwagen wordt doorgaans uitgevoerd met behulp van een DC-snellader, die kan worden aangesloten op zowel het elektriciteitsnet als een alternatieve energiebron.

De efficiëntie van methoden voor het opladen van elektrische vrachtwagens varieert op basis van verschillende factoren, zoals reisafstand en batterijcapaciteit.

Hoe werkt het opladen van elektrische vrachtwagens?

Het opladen van een elektrische vrachtwagen wordt doorgaans uitgevoerd met behulp van een DC-snellader, die kan worden aangesloten op zowel het elektriciteitsnet als een alternatieve energiebron. De efficiëntie van methoden voor het opladen van elektrische vrachtwagens varieert op basis van verschillende factoren, zoals reisafstand en batterijcapaciteit.

Om onderscheid te maken tussen oplaadtechnieken die geschikt zijn voor zware elektrische vrachtwagens, is het essentieel om in diverse oplaatscenario’s en de verschillende stadia van vrachtwagenelektrificatie te duiken.

Het opladen van elektrische vrachtwagens omvat drie primaire scenario’s: ’s nachts opladen, bestemmingsladen en opladen tijdens het rijden, elk met verschillende duur voor een volledige lading:

  1. ’s Nachts opladen: Dit is de meest gebruikelijke aanpak, waarbij vlooteigenaren gebruikmaken van DC-laders met een vermogen variërend van 50 tot 100 kW. ’s Nachts opladen profiteert van het ruime tijdsbestek van 6-8 uur gedurende de nacht voor een volledige oplading. Geavanceerde software voor vrachtwagenladingbeheer, zoals Kempower ChargEye, kan de efficiëntie verbeteren door functies zoals piekafvlakking en belastingbalancering te implementeren om energiekosten te verminderen.
  2. Bestemmingsladen: Gebruikt voor voertuigen met een bereik korter dan hun dagelijkse reisafstand, vindt bestemmingsladen plaats op logistieke centra of magazijnen. Deze sessies maken gebruik van vermogens van 150 tot 400 kW en laden elektrische vrachtwagens op binnen 30 minuten tot 2 uur, meestal tijdens laden en lossen.
  3. Opladen tijdens het rijden: Voornamelijk vereist langs stedelijke knooppunten en snelwegen voor langeafstandsvrachtwagenreizen die aanzienlijke afstanden op een enkele dag afleggen. Om efficiënt gebruik te maken van de verplichte 30-45 minuten durende chauffeurspauzes, zoals gereguleerd door de EU, zijn hogere vermogensladers tot 1,2 MW nodig om het voertuig binnen de gestelde tijd op te laden.

Samengevat worden elektrische vrachtwagens meestal opgeladen met een DC-snellader tijdens de nachtelijke uren, op bestemmingslocaties of tijdens het rijden langs snelwegen. De benodigde tijd voor een volledige lading kan variëren van 30 minuten tot 8 uur, afhankelijk van het specifieke oplaatscenario.

Stadia van vrachtwagen elektrificatie

Om onderscheid te maken tussen oplaadprocedures voor zware elektrische vrachtwagens, laten we verschillende oplaatscenario’s en fasen van vrachtwagenelektrificatie verkennen.

In het eerste stadium, waar de elektrificatie momenteel het snelst vordert, ligt de focus op lokale en regionale ritten. Tijdens deze fase zien we voornamelijk de elektrificatie van starre vrachtwagens. Zware vrachtwagens in deze fase vertrouwen doorgaans op privé-nachtelijk opladen bij vrachtwagendepots, met laadcapaciteiten van 50-100 kW. Deze aanpak past bij het bereik van vrachtwagens in deze initiële fase, die over het algemeen hun dagelijkse reisafstanden kunnen afleggen. Het concept van bestemmingsladen evolueert geleidelijk, aangezien sommige vrachtwagenroutes het noodzakelijk maken om op te laden bij logistieke centra om ervoor te zorgen dat ze hun ritten kunnen voltooien.

Overgaand naar het tweede stadium van vrachtwagenelektrificatie, dat regionale en middellange ritten omvat, zien we een grotere adoptie van trekker-oplegger combinaties. Er is een groeiende vraag naar bestemmingsladen bij logistieke centra, en de integratie van laadbeheer binnen logistieke operaties wordt prominenter. Veel vloten in deze fase kunnen profiteren van overheidssubsidies, terwijl openbaar opladen aan populariteit wint, met laadstations op stedelijke knooppunten die laadcapaciteiten van meer dan 500 kW bieden.

Het derde en laatste stadium omvat langeafstandsroutes en markeert de voltooiing van uitgebreide vrachtwagenelektrificatie. In deze fase anticiperen we op de oprichting van geautomatiseerde en volledig geïntegreerde laadprocessen bij distributiecentra. Bovendien zullen grootschalige overheidssubsidies en de implementatie van laadinfrastructuur op snelwegen met megawatt-niveaus dit stadium realiteit maken. Openbare nachtelijke laadmogelijkheden op rustplaatsen zullen ook cruciale ondersteuning bieden aan deze geavanceerde fase.

Waarom elektrische vrachtwagens uitblinken: Het ontdekken van hun voordelen

Wereldwijde initiatieven, zoals EU-regelgeving en richtlijnen, leiden de vooruitgang van de elektrificatie van zware vrachtwagens. Deze inspanningen zijn gericht op het bevorderen van milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen. Elektrische vrachtwagens bieden in het bijzonder het onderscheidende voordeel van het uitstoten van nul uitlaatgassen, waardoor ze een duurzamere keuze zijn voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verminderen.

Hoewel de initiële investering in een elektrische vrachtwagen de investering in een vrachtwagen met een verbrandingsmotor overtreft, drijven de talrijke voordelen van elektrische vrachtwagens ons in de richting van het bereiken van totale eigendomskosten (TCO) pariteit binnen dit decennium. In bepaalde landen hebben elektrische vrachtwagens al TCO-pariteit bereikt met hun tegenhangers met verbrandingsmotor.

Enkele factoren die bijdragen aan de verlaging van de totale eigendomskosten voor elektrische vrachtwagens zijn onder andere:

  1. Verminderde brandstofkosten
  2. Besparingen op onderhoudsuitgaven
  3. Overheidsstimulansen
  4. Vrijstellingen van tolheffingen op wegen

Deze aspecten maken elektrische vrachtwagens gezamenlijk een economisch aantrekkelijke en milieubewuste keuze voor bedrijven die willen overstappen naar een meer duurzame en kosteneffectieve transportoplossing.

Vragen over hoe Green Fellows u kan helpen met Geavanceerde Laadinfrastructuur op Depots?
Neem gerust contact op met Henri Overbeek via e-mail op henri@greenfellows.eu of telefonisch op +31 612118932.

Vergelijkbare berichten